A képzőművészet politikai irányításának és igazgatásának története
1945–1992
Érdekes kordokumentum a Corvinától

A Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja 1968-ban jött létre, amikor – a
gazdasági reformok egyik lépéseként – az ország sorsáról döntő párt-,
és állami szervek úgy döntöttek, hogy a Magyar Népköztársaság
Képzőművészeti-, Irodalmi-, és Zenei Alapját összevonják, pénzzel való
ellátásukat pedig a Képzőművészeti Alapra bízzák. Fizesse az a
továbbiakban a képzőművészek mellett a zeneművészek és az írók
nyugdíját, folyósítsa nekik a táppénzt, az alkalmi-, és a rendszeres
segélyeket, tartsa fenn számukra az alkotóházakat, adjon készülő
műveikre előleget, hogy csak a fontosabbakat említsük. A Képzőművészeti
Alap mindezt kibírta, mert még az ötvenes években bő pénzforrást
nyitottak számára: övé volt a képes levelezőlapok kiadásának
monopóliuma. Igaz, ennek fejében neki kellett fizetnie az állam helyett a
Műcsarnok, és több más intézmény fenntartásának
költségét, tízmilliókat adni a művelődési tárca pótköltségvetését
jelentő Kulturális Alapba, folyósítani a miniszter által adományozott
művész-ösztöndíjakat. Mindez azonban csak félig-meddig volt tudható. Az
Alapok szociális feladatait felsorolták a jogszabályok. De minden másról
hallgattak. Az Alap történetének feltárásához ezért az eddig nem ismert
források, a nyilvánosság kizárásával történt politikai döntések és a
mindennapi utasítások megismerésére volt szükség. Horváth György
művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria nyugalmazott
főigazgató-helyettese ezeket tanulmányozta. Kézbe vette, kijegyzetelte
vagy lemásolta a hatalmat gyakorló pártvezetők elé került
előterjesztéseket, a vitáikról és döntéseikről készült jegyzőkönyveket, a
minisztériumokban és a Tervhivatalban keletkezett papírokat, az Alapnak
írt utasításokat és leveleket, a művész-szövetségek iratait,
majd kirakta a belőlük összeálló mozaikot. Érdekes kép lett.
Magyarázatot kapott általa sok érthetetlen dolog – így derült ki az
1957-es Tavaszi Tárlatot ért támadás-sorozat oka, és hogy mennyi
nehézség árán lehetett csak sikernek hazudható állapotba hozni az
1950-ben megrendezett „I. Magyar Képzőművészeti Kiállítást”, hogyan
huzakodtak a politikai hatalom birtoklói a képzőművészetre szánt
összegeken, miképpen született meg és mit jelentett valójában az a
bizonyos „három T” – és tisztázódott: hogyan és miért született meg az
Alap, s végül: hogyan tette rá kezét a pénzügyi és a művelődési tárca a
nyolcvanas években a tartalékaira, és miképpen temette maga alá a
rendszerrel együtt az Alapot az adósságok hegye.
A dokumentumokat tartalmazó CD melléklettel.
A szerzőröl:
Horváth György 1960-1965 között az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának történelem-művészettörténet szakos hallgatója volt.
1965-1980 között a
Magyar Nemzet képzőművészeti szakírója volt. 1980-1988 között a
Művelődési Minisztérium képzőművészeti osztályvezetőjeként dolgozott. 1988-2009 között a
Magyar Nemzeti Galéria főigazgató-helyettese volt. 2009-2010 között a
Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusa volt.
Kutatási területe a
XX. századi magyar festészet és grafika.
Kiadó: Corvina
Értékelés: 10/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése